HANDELSPLADS

køb og salg af vindmølleaktier

Her kan du oprette en annonce, når du vil sælge dine andele

Oprettelsesdato Navn E-mail Telefon Antal andele Pris pr. andel Udløber i

Her kan du oprette en annonce, hvis du vil købe andele i lauget.

Oprettelsesdato Navn E-mail Telefon Antal andele Pris pr. andel
2024-08-26 19:30:09Niels Skovskov123@icloud.com25 54 69 1933200
2024-08-21 17:32:23Nickbendixen1983@gmail.com41141136kommer an på prisenkom med din pris så tager vi den derfra
2024-05-15 07:13:16Erling Olesenerling@ecowatt.dk20800207Efter aftaleAfhængigt af styktal

Seneste salg

Oprettelsesdato Antal andele Pris pr. andel
2024-09-23 17:42:2454050

Udlodning pr. andel pr. år

År

KR. Pr. andel

2010

690

2011

640

2012

435

2013

435

2014

450

2015

450

2016

200

2017

100

2018

180

2019

175

2020

0

2021

340 + 80 (fra 2020)

2022

900

2023

300

Vilkår for salg og køb af andele

Handelspladsen er en platform for vindmølleandele, hvor det er muligt at få et overblik over udbud og efterspørgsel af andele i Hvidovre Vindmøllelaug I/S.

I udviklingen af Informationsplatformen har vi først og fremmest tilstræbt enkelthed og brugervenlighed, samt at vi undgår administration og udveksling af følsomme oplysninger så som personoplysninger og kontonumre på Internettet.

Du behøver ikke at udfylde alle felterne med navn, e-mail og telefonnummer med andet end et . (punktum) ; det vigtigste er, at der er information, så købere/sælger kan komme i kontakt med dig.

For at give et vist overblik over salg og købspriser, er det muligt at se de tidligere annonceopslag, dog uden kontaktoplysninger på de tidligere annoncer.

Lauget tager ikke ansvar for selve handlens udførsel, vi stiller blot et internetforum til rådighed, hvor I som interessenter får et overblik over udbuds- og efterspørgselsprisen, og hvor I har mulighed for at udveksle de nødvendige oplysninger for at komme i kontakt med hinanden.

I forbindelse med et salg/køb downloader man en overdragelseskontrakt her på hjemmesiden og printer den ud. Hvis det ikke er muligt, kan man rekvirere den hos laugets sekretariat. 

Betaling og overlevering af andelsbeviser er en sag mellem køber og sælger. Når køber og sælger er blevet enige om prisen, udfyldes og indsendes/mailes overdragelseskontrakten i underskrevet stand til bogholderiet: 

Hvidovre vindmøllelaug I/S
C/O Kirkebjerg Kontorservice
Ib Schønning
Kirkebjerg 18
4572 Nr. Asmindrup
E-mail-adresse – tryk her

Herefter indtaster vi de nye oplysninger i vores administrationssystem og sender en kopi af overdragelseskontrakten til begge parter. 

Såfremt du ikke har computer eller har brug for hjælp med indtastning af salg-/købsannonce (udløbsdato, telefonnummer og/eller internetadresse, andelsnumre og antal andele) er du velkommen til at kontakte administrationen ved Christine Holm Donatzky +45 2117 7170 torsdage kl 10-14.

Om handelspladsen

Køb og salg foregår via Handelsplads - se ovenfor. Her kan køber og sælger komme i kontakt med hinanden. Køber eller sælger opretter en annonce og skriver e-mail eller telefonnummer, antal

andele og evt. pris, og herefter kontakter parterne hinanden.
Handelspladsen er ikke en rigtig handelsplads eller børs, men nærmere et informationssted, hvor det er muligt at få et 

overblik over udbud og efterspørgsel af andele i Hvidovre Vindmøllelaug I/S. Du kan også finde 'Handelsplads' og 'Priser' øverst i menuen.
Ved salg, start med kigge på købstilbuddene

Overdragelse

I forbindelse med en handel udfylder enten sælger eller køber Overdragelseskontrakt og sender den herefter til den anden part, som også udfylder og underskriver kontrakten.

Herefter sendes kontrakten til sekretariatet. Det hele kan godt foregå digitalt, men kontrakten kan pt. ikke udfyldes digitalt og skal derfor printes uf. Når salget er godkendt i sekretariatet, får køber og sælger besked, og køber får en kopi af overdragelseskontrakten.

Overdragelseskontrakten anvendes både, når du ønsker at forære eller sælge dine andele til familiemedlemmer eller andre, og i forbindelse med dødsboer. På overdragelseskontrakten skal modtager/køber og giver/sælger blive enige om overdragelsestidspunktet, som altid er 1. april. Se venligst teksten nedenfor.

Det koster et gebyr på 400 kroner at overdrage en el. flere andele og det er køber, som betaler gebyret. Gebyret er per udarbejdet overdragelseskontrakt – dvs. ikke per andel – og gælder for alle typer af overdragelser.

Hvis en andelshaver vil sælge nogle af sine andele, skal det originale A5-bevis først deles op, således at den nye ejer kun får bevis på de andele, som vedkommende køber. Det sker ved at sælger sender sit bevis til bogholderiet, som herefter returnerer beviser på de opdelte andele. Hvis du ikke har beviset længere, betyder det ikke noget, da beviset i sig selv ikke har en værdi.

Betaling og overlevering af andelsbeviser er en sag mellem køber og sælger.
Når køber og sælger er blevet enige om prisen, udfyldes og indsendes overdragelseskontrakten i underskrevet stand til:
Hvidovre Vindmøllelaug I/S
C/O Kirkebjerg Kontorservice
Ib Schønning
Kirkebjerg 18
4572 Nr. Asmindrup
E-mail: info@kirkebjergkontorservice.dk
Tlf. 21 14 39 19 (træffes bedst torsdag og fredag 9 – 15).

Overdragelse/salg af andele foregår hele året, men overdragelsesdatoen er altid 1. april, fordi det er tidspunktet for udlodningen af overskud fra el-salget. Da udlodningen altid er bagudbetalt, afgør årstallet om det er sælger eller køber, som får overskuddet. Er overdragelsesdatoen den 1. april 2022, får sælger overskuddet for produktionsåret 2021 udbetalt den 1/4-2022 og herefter får køber overskuddet for de kommende år.
For at den nye ejer af andelen kan nå at få udbetalt penge ved den førstkommende udbetaling den 1. april, skal lauget kunne nå at registrere overdragelsen i tide inden overførslen rapporteres til banken, derfor skal overdragelsen være bogholderen i hænde senest slut januar.

Såfremt du ikke har computer eller har brug for hjælp med indtastning af salg-/købsannonce (udløbsdato, telefonnummer og/eller e-mailadresse, andelsnumre, antal andele og pris) er du velkommen til at kontakte lauget på e-mailen hvl2009@gmail.com eller på tlf. 2117 7170 i telefontiden tordsdag kl. 10-14.

Ved dødsfald

Ved dødsfald skal andelene også altid overdrages, og i den forbindelse skal en kopi af skifteretsattesten indsendes sammen med

den udfyldte overdragelseskontrakt.
Er man bobestyrer, skal der også indsendes fuldmagter fra de øvrige arvinger,

hvorefter bobestyreren evt. kan overdrage andelene i familien, eller sælge afdødes andele via Handelspladsen.

Udbudte priser på andele

DATO

ANTAL

PRIS

2023-02-23 22:30:18

5

3500

2023-02-16 09:01:42

5

4000

2023-02-02 14:17:03

5

4500

2023-01-28 10:28:53

5

4000

2023-01-24 14:19:40

4

Giv et bud

2023-01-13 21:40:19

5

4500

2022-12-18 14:18:03

2

4000

2022-12-07 12:10:39

2

4500

2022-11-28 16:26:46

2

4500

2022-11-04 09:07:33

1

4500

2022-09-07 14:08:53

12

Giv et bud

2022-09-07 14:07:36

12

Giv et bud

2022-08-16 17:51:13

11

4000

2022-08-07 15:25:38

11

4500

2022-07-21 16:10:35

11

4850

2022-07-18 17:11:01

1

5000

2022-07-18 17:10:07

1

5000

2022-05-03 08:36:52

12

4850

2022-05-02 21:36:16

2

5000

2022-04-03 13:56:14

5

5000

2022-02-19 21:56:36

5

2000

2022-02-19 21:25:50

5

2000

2022-02-19 21:25:47

5

2000

2022-02-07 09:08:01

21

Giv et bud

2022-02-02 09:35:02

5

2300

2022-02-02 09:15:18

5

2300

2022-01-27 13:19:36

3

Giv et bud

2022-01-26 17:21:55

5

5000

2022-01-02 16:15:10

14

4900

2022-01-01 11:16:03

12

5900

Skattemæssige oplysninger til selvangivelsen

Bruger du skematisk regel, er nøgletallene for 2023:
El-salg pr. andel inkl. renter 466 kroner.
Renteindtægter opgives ikke længere, da de er indregnet i el-salget.
For at finde din indkomst, ganger du antallet af dine andele med 466 kroner.

Hvis det samlede el-salg fra dine vindmølleandele er under 7.000 kroner pr. år og du benytter skematisk regel, skal der ikke betales skat af afkastet og heller ikke opgives noget på selvangivelsen.

Hvis din indtægt er over kr. 7.000 kroner, skal 60% af den del af overskuddet, som overstiger kr. 7.000, opgives på selvangivelsens rubrik 20.

Bruger du erhvervsmæssig opgørelse, er nøgletallene for 2023:
Resultat pr. andel før renter og afskrivninger: 292 kroner

Renteindtægter pr. andel: 29 kroner. Skattemæssig afskrivning pr. andel: 28 kroner Skattepligtig kapitalindkomst opgives på selvangivelsens rubrik 35

Efter fremførsel af underskud fra tidligere år, er det skattemæssige resultat for 2023 således 293 kroner pr. andel.

Hvis du har andele i andre vindmøllelaug, skal du selv finde tilsvarende data for de andre laug. Bundfradraget på 7000 kroner gælder samtlige andele du har. Vær også opmærksom på, om reglen kan anvendes, hvis du har anskaffet solceller.

Årets udlodning fastsættes ud fra, hvad der er forsvarligt under hensyntagen til laugets nuværende økonomiske situation. Så indtægten pr. andel er et brutto-beløb. Det du får udbetalt, er overskuddet efter at udgifterne er fratrukket. 

Du finder hele regnskabet her på hjemmesiden under Lauget

Spørgsmål og svar

om tegning af andele i Hvidovre Vindmøllelaug I/S

Sp: Hvornår er det muligt at købe andele?
Svar: Salget startede i september måned 2009 og i løbet af foråret 2010 var alle andele solgt.

Sp: Hvordan er tidsplanen?
Svar: Anlægsarbejdet begyndte i foråret 2009 og møllen var til test i slutningen af november 2009. El-produktionen startede på sammen tid.

Sp: Hvordan gør man hvis man vil købe eller skrives op til en andel?
Svar: Dengang andelene var til salg, skulle alle, som var interesseret i at købe andele, udfylde en tegningskontrakt og returnere den enten pr. post eller mail til lauget, mail: hvl2009@gmail.com
Samtidig skulle beløbet for andelen(e) indbetales på laugets konto i Arbejdernes Landsbank, registreringsnummer 5342 kontonummer: 0519790.
Når kontrakt og indbetaling var registreret i laugets database, kvitterede lauget med ét andelsbevis med numre på de tildelte andele.

Sp: Hvor meget koster en andel?
Svar: Én andels pris er udregnet på baggrund af hvad 1000 kWh forventes at koste at producere ud af den samlede købspris for projektet. Prisen var oprindeligt 4.995 kroner pr. andel.

Sp: Hvad betyder solidarisk hæftelse?
Svar: Solidarisk hæftelse betyder, at man hæfter sammen og når én andelshaver ikke kan betale, hænger de øvrige på gælden. Derfor er det vigtigt, at der står i vedtægterne, at lauget ikke kan påtage sig gæld, for så er der intet at hæfte for, medmindre der opstår uforudsete ting, som forsikringen ikke dækker, hvilket vil være ret utænkeligt.

Sp: Kan man handle med sine andele?
Svar: Ja, andelene er frit omsættelige, forudsat at den nye ejer opfylder laugets optagelsesbetingelser. På "Handelsplads" på hjemmesiden, kan interesserede komme i kontakt med hinanden.

Sp: Hvad er andelens værdi om 5 år?
Erfaringerne fra andre vindmøllelaug viser, at man skal regne med en årlig nedskrivning af værdien på 4% p.a. Efter 25 år er andelens værdi dermed nedskrevet til 0 kr.

Sp: Kan man bruge en kapitalpension til at købe andele for?
Svar: Nej.

Sp: Kan mine børn/børnebørn på under 18 år købe en andel hver?
Svar: Nej, kun personer, der er myndige dvs. over 18 år på tidspunktet for køb af andelen, kan købe andele. Forældre og bedsteforældre er velkomne til at forære en andel væk, men modtageren skal være 18 år ved modtagelsen.

Sp: Kan man bruge en børneopsparing til at købe andele for?
Svar: Nej, kun myndige personer kan købe andele.

Sp: Kan man overdrage en forhåndstegning til andre?
Svar: Ja - benyt her overdragelseskontrakten.

Sp: Gælder skattefradraget på 7.000 kr pr. person eller er det pr. projekt?
Svar: Skattefradraget er pr. person, når man bruger almindelig indkomstbeskatning (skematisk).

Sp: Vil møllerne støje?
Svar: Møllerne udsender en kildestøj på 106,5 dB. Afhængig af baggrundsstøjen vil det af og til være muligt at høre møllerne i industriområdet der ligger umiddelbart nord for møllerne. Det vil ikke være muligt at høre møllerne i beboelsesområder